неділя, 30 жовтня 2022 р.

 31 жовтня

Понеділок

Я досліджую світ

Тема: "Практична робота: складання плану класної кімнати, своєї кімнати".

 Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування.

Гра «Так чи ні»

Горизонт — це прилад для визначення сторін горизонту. (Ні)

За допомогою компаса визначають сторони горизонту. (Так)

Стрілка компаса завжди вказує на північ.

Протилежна сторона заходу — схід. (Так)

До лінії горизонту можна дійти. (Ні)

Земля — великий магніт. (Так)

Якщо стояти обличчям на північ, позаду буде схід. (Ні)


 Орієнтування на місцевості без допомоги компаса:

1) Гриби ростуть на північній стороні дерев, чагарників, пнів.

2) У дерева, що стоїть окремо, з північної сторони росте менше гілок, ніж із сонячної, південної сторони.

3) На пнях відстань між річними кільцями ширша з того боку, з якого пень краще освітлений сонцем, із південного боку.

4) Мох на каменях і деревах завжди росте на північній стороні.

5) Біля пнів і купин ягоди журавлині, брусниці, чорниці краще ростуть із освітленої сонцем, південної сторони.

6) У мурашників крутий схил спрямовано на північ, а більш положистий - на південь.

7) Мурахи будують свої мурашники з південної сторони дерев.

8) Навесні, коли починає пригрівати сонце, на південних схилах пагорбів сніг тане швидше, ніж на північних.


Бесіда. Прийом «Відстрочена відгадка»

В який спосіб картографам удається на невеликому аркуші паперу зобразити відстані в десятки, сотні, тисячі кілометрів? Погляньте на карту півкуль. Якщо вірити її назві, тут помістилась уся наша планета, площа якої дорівнює понад 510 млн км2. Крім того, картографи стверджують, що, розгадавши їх другу загадку, ви зможете точно визначати відстань між двома населеними пунктами, не переміщаючись з одного в другий! А поєднавши разом ці дві розгадки, ви зможете не лише вміло користуватися планами місцевості, але й навіть самостійно їх складати.

Словникова робота

Слово план має багато значень. На уроках читання ми  складаємо план оповідання, розповіді.

Із планом ми познайомилися і на уроках образотворчого мистецтва. Ви розміщуєте деякі об’єкти, які зображуються на передньому плані, середньому плані і задньому плані. Крім того, залежно від розміру зображуваного предмета, ви робите малюнок крупним планом, а іноді — дрібним планом.

- Спробуйте накреслити план мобільного телефону прямокутної форми. Виміряйте її довжину і ширину. Накресліть прямокутник із визначеними сторонами.

- Спробуйте накреслити план великого предмета, наприклад, стола. Чи можна зробити так само, як ви тільки-но робили з малими предметами?

- Як розмістити такий прямокутник на аркуші паперу? (Учні висловлюють свої думки.) Для цього користуються поняттям «масштаб».

1) Масштаб указує, у скільки разів збільшено або зменшено розміри предметів і відстані між ними.

2) Види масштабів.

Вид масштабу

Спосіб запису

Приклад

Числовий

У вигляді дробу, числівник якого дорівнює 1, а знаменник показує, у скільки разів відстань на плані або карті менша за відстань на місцевості

1 : 1000

Іменований

Словами та цифрами показує, яка відстань на місцевості відповідає 1 см на плані чи карті

В 1 см 10 м

Лінійний

У вигляді лінії, поділеної на рівні відрізки завдовжки 1 см, які відповідають відстані на місцевості

- Виміряйте довжину і ширину кришки стола. (Наприклад: довжина — 120 см і ширина — 80 см). Виміряні розміри зменшіть у 40 разів. Тепер кришка парти у вигляді прямокутника буде завдовжки 3 см і завширшки 2 см. Накресліть план парти на аркуші.

- Даний масштаб записують так: 1 см — 40 см. Це означає, що 1 см на плані відповідає 40 см дійсних розмірів. На планах масштаб може бути різним. Наприклад: 1 см — 15 см, 1 см — 20 см, 1 см — 200 м тощо.

- Що потрібно зробити, щоб на невеликому аркуші паперу розмістити план місцевості?

- Щоб накреслити план місцевості села чи якоїсь іншої місцевості, потрібно виміряти відстані між будівлями, деревами тощо і зменшити їх. Для цього використовують масштаб, який показує, у скільки разів зменшили реальні розміри. Масштаб записують унизу аркуша. Люди користуються масштабом не тільки тоді, коли креслять план. Маючи перед собою план і знаючи масштаб, можна обчислити відстані між предметами. А на малюнку виміряти відстань неможливо, адже він намальований не за масштабом.

3) Робота за підручником (с. 58-60)

Вправа «Мікрофон» (Відповісти на питання)

- Коли користуються масштабом?

- Яким буває масштаб і як ним користуватися?

- Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 62.

Ви навчилися робити план певних об’єктів. Так само робиться план місцевості. План місцевості — це креслення невеликої ділянки земної поверхні, зроблене в певному масштабі. Усі предмети зображуються за допомогою умовних знаків. Для креслення плану місцевості необхідно виміряти відстань між предметами та розміри самих предметів і зменшити їх за допомогою масштабу. На всіх планах і картках є умовні позначення.

Завдання

1) Використовуючи масштаб, накресліть план ділянки завдовжки 900 м, завширшки 300 м. Для чого використовують умовні позначення? Намалюйте кілька умовних знаків.

2) Намалюйте свій підручник і накресліть його план. Що таке план? Чим відрізняється малюнок від плану?

3) Користуючись умовними знаками, намалюйте план описаної місцевості. У центрі населеного пункту розташована школа. Довжина шкільного приміщення 80 м, ширина — 60 м. На північ від школи на відстані 100 м проходить шосейна дорога, на південь, на відстані 80 м, знаходиться сад. На схід, на відстані 100 м, простяглися луки. На захід, на відстані 60 м,— шкільні ділянки. Масштаб: 1 см — 20 м.

Тестування

1. Що називають кресленням вигляду предмета згори?

а) Малюнок;

б) карта;

в) план.

2. Як накреслити план великого предмета?

а) зменшити справжні розміри;

б) збільшити справжні розміри;

в) накреслити на весь аркуш.

3. Що вказує, у скільки разів зменшено (або збільшено) справжні розміри предметів і відстань між ними?

а) ширина і довжина;

б) розміри плану;

в) масштаб.

4. Що називають кресленням вигляду згори невеликої ділянки земної поверхні?

а) карту;

б) план місцевості;

в) глобус.

5. За допомогою чого на плані зображують зображення?

а) малюнків;

б) умовних знаків;

в) підписують словами.

6. Де позначають масштаб на плані?

а) по центру вертикально;

б) внизу;

в) угорі.

7. Що можна визначити за допомогою масштабу?

а) відстань між предметами на місцевості;

б) відстань від Сонця до предмета.

8. Як розміщені предмети на місцевості?

а) населені пункти виділені іншим кольором;

б) відповідно до розміру;

в) відповідно до сторін горизонту.

9. Які сторони горизонту вказані стрілкою?

а) Пн — Пд;

б) Зх — Сх;

в) Пн — Зх;

г) Пд — Сх.

10. Хто користується планом місцевості?

а) геологи, будівельники, агрономи;

б) будівельники, вчителі, агрономи;

в) агрономи, геологи, продавці.

11. Що таке план?

а) вигляд великих предметів, будівель, невеликих ділянок земної поверхні згори;

б) креслення у певному масштабі великих предметів, будівель, невеликих ділянок земної поверхні такими, якими їх бачимо згори;

в) зображення окремих об’єктів на папері за допомогою умовних позначень.

12. Що таке масштаб?

а) число, яке показує, у скільки разів зменшено або збільшено реальні відстані на плані чи карті;

б) збільшене або зменшене зображення земної поверхні на папері;

в) число, яке використовують під час складання плану чи карти.

VII. Підбиття підсумків. Рефлексія.

- Що показує масштаб? (Масштаб показує, у скільки разів зменшено або збільшено справжні розміри предмета.)

- Який масштаб можна використати на плані місцевості?

- Як позначаються сторони горизонту на плані?

- Що можна зобразити на плані місцевості?

- Чи можна зобразити людей, будинки?

- Як слід учинити, коли потрібно зобразити велику територію?

- Прочитайте масштаб: 1 см — 50 м; 1 см — 50 км. Що означають ці записи?

- Що потрібно зробити, щоб накреслити план предмета? (Потрібно виміряти довжину і ширину предмета, вибрати масштаб.)

Домашнє завдання

Скласти план своєї кімнати.

 


Математика

Тема:"Відстань. Час. Швидкість"

Урок в ZOOM платформі Єдина Школа


Українська мова

Тема:"Розвивальні вправи"

Урок в ZOOM платформі Єдина Школа


Літературне читання

Тема:"Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом "Пізнаю мудрість притчі." Наші літературні проєкти."

Урок в ZOOM платформі Єдина Школа


Мистецтво

Тема:"На гостину до угорців, румунів і молдован.  Гірський пейзаж. Створення гірського пейзажу «Краса чарівних Карпат»(гуаш, тонований папір)". (с. 38-39)

Переглянути відео:



Створити гірський пейзаж.


Немає коментарів:

Дописати коментар

 10 травня П'ятниця Мистецтво Тема:" Мистецька подорож до Європи. «Український сувенір» (покидьковий матеріал)"